Plataforma aturem la #LleiAragonès

Des del curs 2018-2019 l’AFA Escola Volerany està adherida a la lluita per tombar la batejada com “llei Aragonès”. I ho hem fet perquè la llei de contractes de serveis a les persones és una de les més importants dels últims quinze anys perquè obrirà la porta a l’externalització de més serveis que hauria de prestar l’administració de manera directa.

La norma encara és en tràmit al parlament i se sotmetrà a votació definitiva a finals de 2019. Però la CUP i CatECP ja han demanat a JxCat i ERC que la retirin, mentre organitzacions i sindicats com ara la FaPaC (la federació d’Ampa més gran de Catalunya), Marea Blanca, USTEC, COS, CGT o la Intersindical-CSC han abanderat una campanya en contra que ha forçat els partits a prendre posició en el debat públic.

Per què l’AFA es posiciona frontalment en contra de la llei?

Doncs perquè, entre d’altres coses, aquesta llei a les famílies dels alumnes ens converteix en usuàries captives de determinats serveis. Serveis com el menjador escolar, o les activitats extraescolars i de lleure, també se sotmeten al règim de contractació pública, sota aquest paraigua ja no podrem triar lliurement qui ens presta aquests serveis sinó que haurem de pagar a una empresa privada concreta que es quedarà aquest servei en règim de monopoli sense que hi hagi una política pública que els acompanyi.

La proposta normativa contempla sotmetre al règim de contractació pública el temps de migdia (menjador escolar), les activitats extraescolars i els serveis d’acollida matinal i de tarda; la qual cosa faria que aquests serveis que s’haurien de considerar temps educatiu esdevinguin activitats de lucre en temps no lectiu. Això també suposarà que serveis que actualment s’han de garantir en el temps lectiu (com l’anglès, el francès o la música) s’acabaran prestant en el no lectiu.

A més, aquest projecte de llei vulnera el dret a l’educació de qualsevol infant, ja que es proposa externalitzar serveis educatius en temps lectiu que ara es gestionen de forma directa com són els serveis d’educació especial, d’ensenyament preescolar (P3, P4 i P5) o de tutoria. A més, també s’inclouen “serveis escolars diversos”, una categoria on caben totes les activitats desenvolupades en l’horari lectiu de les escoles públiques.